ب‍‌ع‍‌ض‍‌ی‍ از چ‍‌ی‍‌‍‌زه‍‌ا را، ف‍‌ق‍‌ط بای‍‌د دک‍‌ل‍‌م‍‌ه‍ ک‍‌رد...

ب‍‌ع‍‌ض‍‌ی‍  از چ‍‌ی‍‌‍‌زه‍‌ا را، ف‍‌ق‍‌ط بای‍‌د دک‍‌ل‍‌م‍‌ه‍ ک‍‌رد...

خدایا
ممنون از این سالهایی که بر من زندگی بخشیدی
تا خودم را به خودت ثابت کنم
با این که از اولش هم میدانستی
همین دکلمه
ناسپاسی را سرایش می کند.
می دانی
درکش برایم سنگین است
که چگونه من و تو، ما می شویم؟!!
که این بهترینِ برکت است.
و تو
همچنان که همچنان
منتظر بازگشت من به سوی ما!
و من
بی خیالِ بی خیال...!
انگار نه انگار
از کجا آمده ام
آمدنم بهرِ چه بود...
____________ ____________
وبلاگ می‌نویسم قربة إلی الله... ان شاءالله
____________ ____________


فهرست موضوعی
محبوب ترین ها
پربحث‌ترین ها
آخرین خاطرات

مرگ تدریجی یک رویا...

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵ ب.ظ

خیلی وقته... مثلا شاید یه سالی می‌شه که این سوال ذهنم رو درگیر کرده

  چرا وبلاگ؟!
البته جواب این سوال رو همون بهمن 1391 که می‌خواستم بیام توی این فضا، به خودم دادم، با هدفی مشخص پام رو توی این فضا گذاشتم. اما حالا باگذشت زمان، نیاز به پاسخ دیگه ای داره!

نون و قلم و ما یسطرون... با این پست +  فعالیتم رو شروع کردم.

(هرچند اون موقع که شروع کرده بودم به نوشتن، هیچی از قلم و نوشتن و شعر و ادب نمی‌دونستم- نه که الآن می‌دونم- اما هدفم، من رو به فعالیت کشوند)

اون روزها، حتی با وجود شبکه‌ای مثل فیسبوک هم، وبلاگ یکی از بهترین رسانه‌ها توی فضای مجازی بود. رسانه‌ای که می‌تونست جهت‌دهی‌هایی در حد خودش داشته باشه!

اما الآن اوضاع خیلی متفاوت شده! چیزی که هر وبلاک نویس با سابقه‌ای می‌فهمه دارم چی می‌گم!(الکی مثلا منم با سابقم:))

میگن تا بوده، ناسخ و منسوخ هم بوده! مثلا با اومدن ماشین تایپ و سیستم‌های دسکتاپ و لبتاپ و تبلت، دیگه نوشتن با قلم منسوخ شده و تایپ کردن جای اون رو گرفته! (البته نقل از عده‌ای از بزرگانه). ولی خب، عده‌ای مدعی این هستن که همچنان باید به قلم و کاغذ وفادار بود. همون‌هایی که میگن دست خطِ خوب، بهتر از سرعت تایپِ بالاست!

مثلا خودم که همیشه گفتم، حسی که کتاب‌های کاغذی به آدم می‌ده رو کدوم کتاب الکترونیک و پی.دی.اف می‌تونه به آدم منتقل کنه؟!

ناسخ و منسوخ!

شاید مثال وبلاگ کمی متفاوت‌تر باشه!  اما حالا، با روی کار اومدن شبکه‌های اجتماعی، چقدر از کارایی وبلاگ‌ها کاسته شده؟؟؟

شبکه‌هایی که اینستاگرامش بدترین و نامردترین رقیب برای وبلاگ بوده! اینستاگرام با کلی امکانات متعدد و متنوع، که خیلی بهتر و سریع‌تر میشه حرفت رو به دیگران برسونی!(مخصوصا توی این عصر که سرعت انتقال خیلی مهمه)

.

توی همین دوسالی که این شبکه‌های اجتماعی قدرت گرفتن، چقدر از تعداد کاربرها و مخاطبین وبلاگ‌ها کم شده؟؟؟ بنظرتون این مربوط به همین ناسخ و منسوخ نیست؟ یا الان ارزش‌ها و دغدغه‌ها فرق کرده؟ یا مشغله‌ها بیشتر شده؟

از خودم میپرسم، که

+ این شبکه‌های اجتماعی موبایلی بودن که باعث شدن وبلاگم اندکی توی حاشیه بره؟(که همیشه سعی کردم ماهی حداقل یک پست گذاشته باشم)

+ یا مشغله‌هام؟ با توجه به اینکه در هر شرایطی میشه توی اینستا(سفر-کوه-سر کار-توی کلاس-حین پرواز-وسط شام-توی خواب و ...) با سرعت بالا مطلب گذاشت. (اما  دسترسی به وب زمان بره! )

+ یا اصلا مهاجرت یکباره وبلاگ نویس‌ها از وبلاگ به شبکه‌های اجتماعی، باعث شده که برای اینکه بتونم حرفم رو به جامعه‌ی آماری بیشتری برسونم، از وبلاگ دست بکشم؟

دوست عزیزی بعداز خوندن مطلب " #چگونه_روشنفکر_شویم " توی یکی ازاین شبکه‌های موبایلی، بهم گفت که چرا داستانات رو بیشتر نمی‌ذاری که ما بخونیم؟  گفتم داستانی اگه بخوام انتشار بدم، بیشتر می‌ذارم وبلاگ!
خیلی شیک و مجلسی گفت که: مگه کسی هنوز وبلاگ می‌خونه؟؟؟!!!

این سوال تا چه حد جوابش مثبته؟!

راستی آقای خودم، خودت جواب بده، که این دکلمه چقدر از رونق افتاده؟! مطالبی نهایتا 20-30 بازدید کننده داشته باشه؟ این بود آرمان‌های ما؟ یقینا مشکل یا از متونته یا از ناکارآمد شدن دنیای وبلاگی! ولی همین مطالب بی کیفیتت، در شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای بیشتری داره!

اگه باز هم برگردیم به هدف  "جهت دهی" می‌بینیم که چقدر وبلاگ دنیاش کوچیک شده!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

+ به شخصه همچنان پایبند به وبلاگم هستم. ولی خب...خیلی سوت و کور شده نسبت به قبلاها!

+ اینقدر به شبکه‌های اجتماعی منفی نگاه نکنیم. اما... هرگز به کسی توصیه نمی‌کنم عضوش شه! اینترنت کلا آفت داره! وبلاگ و غیر وبلاگ هم نداره! اما به شخصه آفت وبلاگ رو ترجیح می‌میدم به آفت‌های خطرناک شبکه‌های اجتماعی!

+چقدر دوستی‌های مورد دار و آفساید زیاد شده توی این شبکه‌ها! آخه دانشجو به کنار! دانش آموز کلاس ششم، شما چرا؟؟؟

+ یکی از آفت‌های وبلاگ، اینه تا خونشون نری، خونت نمیان!این برای منی که کلا وقت مقت ندارم بده!(توی اینستاگرام با چنتا #هشتگ این مشکل حل میشه) مثلا همین پست، چقدر سرش وقت گذاشتم که به گوشی برسه؟ هفته بعد نیگا میکنم کلا 10 بار نمایش داده شده، 12تاش خودم بودم:)))

+در کل وبلاگ خیلی باشخصیت‌‌تر و با صاحاب تره! سوء استفاده از شبکه‌های اجتماعی زیاد شده!

+همیشه برام سوال بوده، عده‌ای چرا اینقدر راحتن؟! خوش به حالشون! مثلا خیلی بی خیال وب عوض می‌کنن! خیلی راحت آیدی عوض میکنن! خیلی راحت یهو غیب میشن! من همش میبینم بیش از سه سال، بخشی از عمرم رو صرف همین وبلاگ کردم!  بعد خیلی راحت بگم که دیگه کارایی خودش رو نداره! منسوخ شده! و از این حرف‌ها و برم جای دیگه؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟! اون‌هایی که خیلی راحت اهل عوض کردنا، این‌ها همونایی هستن که تا براشون دعوت میاد میشن فرار مغزها! همون‌هایی که حواست نباشه شلوارشون دوتا میشه :))))

+ شاید یقینا مشکل از منه :))) کلا اینقدر ریز سوزنم گیر میکنه! مثلا هنوز هم که هنوزه سوزنم روی وبلاگ‌هایی که قبلا مخاطبشون بودم گیر کرده!

+  +  +  +  + +  و خیلی از وبهای دیگه، که هنوزم آدرساشون رو یاداشت دارم! بعضی‌هارم هنوزم میخونم با اینکه ماه‌هاست آپ نشدن!

این‌ها زندن؟! لطفا قبل از خداحافظی دلیل رفتن رو بگید :) آدم نگران میشه:)))) منم اگه یه روزی خواستم برم، هیچوقت کسی رو توی خماری نمی‌ذارم :))

+ راستی، اگه هدف از وبلاگ نویسی مشخصه و مقدس، چرا وقتی ازدواج می‌کنن، خداحافظ وبلاگ؟ اختصاصی: بی‌تعارف  مدافع یعنی دغدغه‌های ارزشمندتری جاشون رو می‌گیره؟ یا نه کلا کلاس داره؟؟؟؟؟ اگه اینطوره به ماهم بگید زن گرفتیم حواسمون باشه:))) والا

+ یه عده هم که از الان رفتن توی دورخیز! اختصاصی : چشم چشم دوابرو   سربازخونه

+ یه عده هم که مامان و بابا شدن! خدا حفظشون کنه! اختصاصی : یوم‌الفرج

+ با این حال، یه عده هستن که همیشه دلت قرصه مطلب ارزشمندی دارن برای وبلاگ: اختصاصی : پاورقی

+ این همه حرف زدم، در کل اونی که بخواد پست بذاره، میذاره! ربطی به مشغله نداره! مگه نه؟

+ تیتر مطلب صرفا اسم یکی از سریالهای مورد علاقمه. تیتراژ پایانیش هم هنوزم که هنوزه بعد 5-6 سال، گوش می‌کنم.

+ اون موقع که دغدغه زیاد داری و دلت پره، دیگه از هرچی نظم و ترتیب و ادبیات و اصول بیرون می‌زنی! فقط میخوای بنویسی! این پست رو خودم از دور که نیگا می‌کنم سرم درد می‌گیره! از نزدیک که نیگا می‌کنم چشمم درد می‌گیره! شمام همینطورید عایا؟؟؟!!!!

دیدگاه  (۱۰)

۲۰ آبان ۹۴ ، ۱۸:۰۴ حمید اسماعیل زاده
مطلب خوبی بود.
البته همچنان هیچ چیزی به نظرم نمیتونه به وبلاگ ضربه بزنه.
پاسخ:
برا خودم گنگ بود :)

به وبلاگِ شما که بعله!
سلام .
خدا لعنت کنه دشمن [سازنده ی شبکه هارو ] و نفس اماره رو ... 
زندگی می پاچونه از هم ...
بامداد بخیر !
پاسخ:
سلام!!!!!!!!!!!!!!!!!

خدا لعنت کنه اون‌هارو و قوی کنه ایمان ما رو و استحکام ببخشه زندگی‌هارو...

ظهرتون بخیر
الهی آمین ...
پاسخ:
ساعت سه صبح! 

التماس دعا
سلام
هدف از وبلاگ نویسی رو گفتید ودرستم بود...
حالا به نظرتون درست که آدم راهی پیدا کنه که زودتر به هدفش برسه وازاون استفاده نکنه در کاغذ قلم هم همین طور نوشتن از کجا شروع شد.. به قلم دوات رسید و به قول خودمون هم آپدیت شد ولی آیا در این دنیا که همچیز در حال اپدیت شدن باید شکل وبلاگ حدود یه ده همین شکی باشه؟! 
چه دلیل داره وقتی من میتونم برم تو اینستاگرام وخیلی راحت ببینم که کسی مطلب گذاشته آیا واون رو بخونم بذارم کنار به وبلاگی بچسبم که باید هفته ای چندبار بیام بینم آیا دوستمون مطلب گذاشته یانه چقد وقت گرفته میشه از آدم؟! 
نکته اخر: اگه قرار ما از تکنولوژی ووسایل ارتباطی به هدفی که داریم برسیم باید از جدید ترینش استفاده کنیم که زودتر به اون چیزی که میخوایم بریسیم 
مثل استفاده نکردن از از خودکار،خودنویس،روانویس به چه دلیل به دلیل اینکه به قلم دوات خیانت میشه اگه ما بخوایم از اینا استفاده کنیم....
و هی بگیم خدا لعنت کند کسانی رو که این هارو ساخت...



#مگه_داریم_نظر_اینقدر_طولانی
#مگه_داریم_یه_کسی_نویسنده_نباشه_و_اینقدر_بنویس
#مگه_داریم_یه_کسی_تو_وبلاگ_هشتگ_بزنه


پاسخ:
سلام...

همین که خیلی راحت توی اینستاگرام به کلی تصویر و مطلب اون هم در زمان کوتاه، دسترسی داریم، خودش آسیبه! اصلا یکی از بدترین آسیبهای این نوع شبکه های اجتماعی همین دسترسی به اطلاعات زیاده! اطلاعات پراکنده و زیاد که به دلیل سرعت بالای انتقال، به مغز فرصت دسته بندی نمیده! آدم گاهی فکر میکنه توی مدت زمان کوتاه کلی مطالعه داشته! که دقیقا فقط وقتشو الاف کرده! یکسال استفاده از اینستا هیچ چیز مفیدی وارد مغزت نکرده :))))
لذا مقایسه جوهر و قلم و کاغذ در این مورد کمی به کار نمیاد، که ضررهای این شبکه ها غالبه بر منفعتش، بر خلاف دوات و قلم و...
تفاوت وبلاگ و کتاب با این شبکه ها توی همین قسمت هم نمود پیدا میکنه!

حالا اگه خواستی بیشتر حضوری بهت توضیح میدم! اینو گفتم تا فک نکنی نفهمیدم چه کسی نظر گذاشته با اون ایمیل و آیپیت!
در مورد لعن هم باید گفت که لعنت فرستادن یک نوع اعلام بیزاری هم هست! شاید باهاس مشاور باشی تا درک کنی چقدر از این زندگیها بخاطر این شبکه ها از هم پاشیده شده! :)
هر چیزی که ازش درست استفاده نشه اسیب های خودش داره پس نباید نفی کردن چیز اشتباهی.
هرچیزی جای خودش خوب وفقط این انسان ها هستند که استفاده نادرست میکن فقط همین وگرنه هیچ چیز مشکلی نداره...
واین فقط شبکه های اجتماعی نیستن که زندگی هارو ازهم می پاشون،خیلی چیزای دیگه هستن...
البته من منظورم این نیست که شبکه های اجتماعی هیچ مشکلی ندارن بلکه خودم خیلی نقد بهشون وارد میکنم وخیلی از مشکلات رو دیدم که به جرات میتونم بگم شما که مشاور هستید ندیدید.
فقط صحبت سر این بود که آیا وبلاگ بهتر میتونه هدف که شما مطرح کردید رو بهتر به خواننده برسونه یا شبکه اجتماعی؟!؟!
من گفتم در این دوران که به عنوان عصر ارتباطات نام گذاری شده...
وسیله ای بهتر که مقصود رو زودتر به خواننده برسون.
مثلا من از دیشب تا حالا چند بار اومدم تو بلاگتون که ببینم پاسخی به نظرم دادید...
درحالی که در شبکه های اجتماعی فقط کافی اینترنت رو روشن کنید تا متوجه بشید.
اینم یکی از دلایل برتری داشتن شبکه های اجتماعی بر وبلاگ.
پاسخ:
یکی دیگه از آسیبهای شبکه‌های اجتماعی اینه که خیلی سریع میشه به کامنت ها پاسخ داد!
#چت
#secondlife
#مگه_داریم_نوشتن_اینقدر_طولانی
#مگه_داریم_کسی_با_شبکه_های_اجتماعی_موافق_باش
#مگه_داریم_کسی_از_شبکه_های_اجتماعی_بد_استفاده_کنه_زندگیش_نپاشه
#مگه_داریم_سفسطه
#مگه_داریم_کسی_منو_نشناسه؟!
از روز به ما چیزی نرسید ، سه ی صبح لااقل خودتی و خدایت ... 
هم چنان در خاموشی ، خواننده ی پست های تأمّل برانگیز و زیباتون هستیم . 
یا علی (ع) !
پاسخ:
حنما لذت بی‌اندازه‌ای داره خلوت کردن با خدا... خوش به سعادتتون...
توفیق می‌خواد خلوت و  راز و نیاز سحرگاهی

+ شما لطف بی‌اندازه دارید به متون ناچیز بنده :)

علی مدد
۱۸ دی ۹۴ ، ۱۷:۱۱ میثاق مشکوری
   به به


 عالی بود  دنبال می شوید
پاسخ:
ممنون
۰۹ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۵۱ علیرضا جانعلی زاده
سلام داداش
از اینکه با شناخت وارد فضای مجازی شدید خیلی خوشحالم
مطلبتون جذاب و خوب بود
موفق باشی
برای ما هم دعا کنید بتونیم مثمر ثمر باشیم
پاسخ:
سلام علیرضاجان.
چشم،
محتاجیم شدیدا به دعا :)
سلام،درست میگید،بنظرم هیچ سونامی ای ظرفیت ب بار اوردن چنین خرابی هایی رونداره ک این اینستا یه تنه بازندگی مردم میکنه،
درمورد وبلاگ هم انشاالله بزودی سرپا میشه 
پاسخ:
سلام.
درسته که اینستا ظرفیت های تبلیغی خوبی داره، اما خب... دیگه همه مطلع شدیم این اینستای ذلیل مرده چه به روز جامعه آورده... علی الحساب با کم کاری های خودمون و مسئولین، آسیبهای این شبکه های مجازی غالب بر هر منفعتی شده

وبلاگ هم ان شاءالله ...

ممنون که به کلبه ی متروکه ی ما سر زدید

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی